kenapa deactive facebook??

mengikut pengalaman semasa belajar di sebuah IPTA(masih belajar),aku agak heran bila ada kawan-kawan TIBA-TIBA lesap/hilang dari FACEBOOK!stress sebentar kerna kadang-kadang kita memang nak main contiang-contiang wall dia,tapi dia dah off FB!

kenapa perkara sebegini berlaku??

WHYY???

BERIKUT adalah kajian berdasarkan pengalaman,setelah mendengar penjelasan kawan-kawan kenapa deactive fb( tiada kena mengena dengan yang idup atau mati naa)

pertama :
baru je break/clash ngan bf/gf.tu yang deactive fb.takut satg klau duk ngadap facebook kang asyik-asyik duk buka wall es gf/bf pastu duk nangis.tangan bakal akan rasa gatai2 nak contiang wall ex gf/bf punya la mcm post 'I MISS YOU' laa,contoh ek.ni aku pun penah buat,memang diakui.hahahah.tapi dah 3 tahun berlalu.

kedua :
ada jugak yang deactive facebook sebab nak mintak simpati ex gf/bf( masih dalam kes break/clash xabis lagi ni).mestila ex gf/bf tu akan tiba-tiba risau awatla tetiba deactive facebook. ini salah satu langkah nak gugat ego sesorang esp LELAKI.bagi aku as perempuan,boleh kot deactive facebook tapi sat je la,lama-lama tak boleh kot.INI TERBUKTI hasil daripada pengalaman kawan aku.

ketiga :
faktor 'stalker'.anda faham apa itu stalker?stalker ni sejenis manusia yang suka sangat aihh duk usya-usya wall facebook orang dan tiru gaya orang tu la,gaya tangkap gambaq la,status la,macam-macam aihh.macam setiap aktiviti kita diperhatikan,konon-konon kita popular la tu smpai ada orang jelous kan..sebab tak tahan sangat ngan manusia stalker ni,maka deactive la facebook sampai rasa zon selesa.

keempat :
ni kes berat.orang yang deactive facebook pasal sebab keempat ni memang sukar dijangka.orang ni deactive facebook sebab tak mau terima kenyataan atau mau tengok kenyataan.tapi diam-diam ubi berisi tauuwww.orang ni menghadapi masalah mungkin break ka,clash ka,gaduh ngan kawan ka,ataupun kena serang ngan gf ex-bf ke( aku sentiasa ingat nina),so deactive facebook sebagai langkah nak diamkan diri,tenangkan hati.tak mau tengok / cari penyelasaian.aku kadang-kadang nak buat gak tapi tak boleh la,sebab facebook la tempat nak release tension kannn....kann...

kelima :
ada rakan-rakan yang deactive facebook ni sebab rasa facebook ni melalaikan,memang betul pun.heheheh.so,setelah berfikir panjang mereka memilih deactive facebook untuk fokus kepada final thesis or master or phd la.baguih betul la depa ni,sebab berjaya control keinginan mereka.wa respect lu arrr...

keenam :
kita tau kan facebook ni tempat orang leh duk luah suka hati jari keyboard kan.so sampaila duk kutuk2 orang pun kita tak sedaq orang yang kita kutuk tu duk stalker apa yang kita komen.pastu orang yang kita kutuk tu lak satu kos ngan kita,lagi bahaya.lagi berat klau duk kutuk2 bab races la.ni kes sensitif.penah jadi kat coursemate aku.depa duk kutuk mamat ni berjemaah,pastu mamat tu baca.pa lagi,sok masuk studio dia muka bengang,cakap kami ni races.padahal kami xtau papa pun.sapa yg terlibat dalam insiden kutuk di facebook tu lagi truk.ada yang kena spry cat la,ada yang kena marag gler2 la.wwwoooowww.takut kott!!sebelum nak post or komen pape tu,beter pk dulu,ada dak pihak ketiga yang bakal terasa.tapi kadang-kadang kita post status general,ada lak yang terasa.tu tak leh buatpa.buat bodoh je la kan...

kat atas antara sebab-sebab yang dikongsi oleh kawan.ada ja yang aku pernah alami.cuma ikut hati masing-masing la pasaipa nak deactive facebook kan.klau aku tak suka seseorang tu,aku trus block ja,abis cerita!hidup kita,hanya kita yang tau camna kan,xyah nak suruh orang judge hidup kita sendiri,itu namanya dayuss.

1 comments:

koki chan | February 26, 2011 at 1:25 PM

bel deactivate bila2 bel nak. :D hehe and ad sbb peribadi jgk.stalker gila and clash.but, life must go on kn?lagi pun,bel salu ckp dlm hati "FB aku,suka ati aku la" hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...